fredag 8 januari 2010

Förbränna i kylan?

Brrr... det är riktigt kallt i Sverige nu. Inte bara utomhus utan även inomhus. Själv plockade jag fram till stektermometer (som förövrigt är mitt favoritverktyg i köket då det ger perfekt resultat på fisk, kyckling, kött) och uppmätte 10 grader i min lägenhet här i veckan. Brrr... Det är riktigt kallt. Tänker då på alla som har blivit av med strömmen. Stackare. Nu har utomhustemperaturen stigit från -18 till -8 och då har även jag fått det lite varmare. 15 grader känns helt plötsligt väldigt lyxigt.
Det sägs att man kan öka förbränningen och ämnesomsättningen genom att sänka inomhustemperaturen, åtminstone om man tittar på råttor. För att få denna effekt rekommenderas en temperatur på 16-18 grader. Problemet som jag ser det är att en så låg temperatur gör att man bäddar ner sig i soffan, under filtar och täcken, istället för att aktivera sig. Så, som i så många andra fall, tror jag att effekterna i verkligeheten tar ut varandra. Kylan driver dig till inaktivitet vilket gör att du gör av med mindre energi än du skulle ha gjort i ett varmare temp.
Det skulle vara om man plockar fram träningsDVD´n eller träningsredskapen där hemma för att få upp ångan lite.

Inga kommentarer: